En 1996, el grup anomenat “New London Group” va encunyar el terme
multialfabetització per definir a la capacitació adequada per al nostre món
globalitzat però culturalment divers. Els estudiants i usuaris de la tecnologia
es troben amb múltiples canals de comunicació i una creixent diversitat
lingüística i cultural.
Un subjecte multialfabetizat és aquell que a més de saber llegir textos
escrits i analitzar-los, també pot interactuar amb una computadora, és capaç de
navegar per Internet tenint domini del que està fent, té habilitats per
trobar determinades dades, pot enviar un document per correu electrònic, és
capaç d'integrar i comunicar-se responsablement a través d'una xarxa social,
etc.
En el passat, ser alfabet era dominar la cultura impresa. Avui, a més d'això,
s'ha de ser competent en l'ús intel·ligent i amb judici crític de les noves
tecnologies. La multialfabetizació implica el domini de la lectoescriptura, el
digital, i l'audiovisual.
La multialfabetizació és un gran pas molt necessari per ser més competent en la
societat del segle XXI.
L'escola , tant en el nivell
infantil com l'educació primària , ha de formar , o si es prefereix ,
alfabetitzar als nens i nenes com a subjectes amb la competència per saber
buscar informació , analitzar-la críticament , interpretar-la, reconstruir-la,
difondre-la, comunicar-se, treballar col·laborativament ... a través dels
recursos digitals del temps actual ( ordinadors , Internet , pissarres digitals
, web 2.0 , ... ).La qual cosa implica que el professorat ha de disposar dels
coneixements i pedagògics necessaris que li permetin la planificació , ús i
avaluació de situacions d'aprenentatge de l' alumnat desenvolupades amb els
diversos tipus de TIC en una perspectiva d'innovació educativa . En coherència
amb aquests plantejaments aquest curs pretén:
- Reflexionar sobre la competència digital com una necessitat bàsica en la formació dels ciutadans del segle XXI relacionant-la amb les altres competències bàsiques que assenyala la LOE.
- Oferir els fonaments teòrics per al desenvolupament a l'aula de la competència digital en l'alumnat d'Educació Infantil i Primària.
- Analitzar i exemplificar l'ús pedagògic dels recursos de la web 2.0 i de la pissarra digita llen l'Educació Infantil i Primària.
- Informar sobre els recursos on line que permeten la realització d'activitats pedagògiques per al desenvolupament de la competència digital a l'educació bàsica.
- Debatre sobre els avenços i limitacions actuals al voltant de l'organització i ús educatiu dels recursos tecnològics en els centres i aules escolars ".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada